海鳥たちの庭 / Seabird Habitats

2022

Material: Linen

Technique: Cyanotype, warp-faced pick-up patterns, four-selvaged cloth

Dimensions variable

Exhibition: 六本木クロッシング2022: 往来、オーライ/ Roppongi Crossing 2022: Coming & Going,

Installation at 森美術館 / Mori Art Museum, Tokyo, 2022-2023

Photo: Keizo Kioku

Photo courtesy: Mori Art Museum, Tokyo

Reference list of the images

太平洋の島々の風景をどのように想像することが可能だろうか。
アーカイブ資料をもとに想像する島々の風景には、島の人々の生活や、帝国主義、近代化を背景に、太平洋の天然資源をめぐる真珠産業や、グアノ産業にかかわった入植者、労働力としてのコリア系、台湾系を含む日本からの移民、そして戦争の歴史が交錯する。これらアーカイブの資料のコラージュの間にそびえ立つ木々は、オーストラリアのユーカリの森の写真であり、今いる場所から島々を想像することを示す。現在のユーカリの森の風景とアーカイブ写真をもとにしてコラージュした風景を、経糸に捺染、転写し、イメージを織り出す。それらの重層的なイメージ、そして織物の構造による繊維のテクスチャーは、パリンプセスト的に、織物を支持体として、過去と現在が一体となった風景を映し出す。太平洋を中心としたデジタル画像の地図とこれらの織物は、太平洋の島々の風景を想像するためのインスタレーション作品である。

The Seabird Habitats consists of 7 panels of textiles and a digital projection of the Chart of the Pacific Ocean published in1798. The whole size of the textile is 287cm x 300cm. The images are referenced from online photo archive collections organized in Australian institutions.

The photos used capture the history of the islands in the Pacific: the everyday life of islanders, the pearling industry and the guano industry unfolding in the Pacific Ocean against a backdrop of imperialism and modernization led by Europe, Australia and the US; the resulting migration of workers which include Koreans and Taiwanese from Japan, under the Japanese government occupation during World War Ⅱ.

The bush landscape interwoven-textile was created from a photo taken by the artist in a gum forest. The layered structure of photo archives and the present bush landscape gives an effect of a united landscape of past and present imprinted on woven textiles, like palimpsests. The installation, which consists of a digital image of the map and textiles, evokes the landscape/seascape of the Pacific Ocean.